Hej! Eftersom vårat internet inte ha fungerat så jag skriver om tre dagar i samma inlägg. 
 
Praodag 2: 
Åkte till stallet kl 07:10 så jag var i stallet runt halv där. Jag började med att göra exakt som jag hade gjort morgonen innan förutom att jag åt frukost först. Sen så kom ägaren och så hämtade vi in de två ponnyerna Rut och Chili (stallets B-ponny) och släppte ut två av de som hade sovit inne. Sen så mockade jag åt den andra som sovit inne och fixade vattnet. Sen så fixade jag en del småsaken som att fylla hö, fylla vatten, putsa en massa träns och sådant innan jag åt lunch. Efter jag ätit lunch så kom ägaren så skulle vi raka en av ponnyern så skulle jag få vara med när hon gjorde det men det jag inte visste var att jag också skulle få pröva raka lite. 
 
Hon började med att smörja in rakmaskien med något speciellt medel innan hon började raka. Medans hon rakade så förklarade hon hur hon tänkte när hon rakar och om vad som är viktigt och så vidare. Eftersom ponnyn var så snäll så fick jag prova raka lite på magen och ja det blev jätte fult men det fixade ägaren till som tur. Det var jättekul att få prova dock vare jätte svårt då maskinen var tung och man kan bara hålla den med en hand och du måste ha ett bra och jämnt tryck så det var inte så lätt precis. 
 
Efter han var fardirakad så skulle vi åka in till ridhuset med Chili och den nyrakade ponnyn för att rida och duscha av den. Så när vi kom dit så sadlade och tränsade jag Chili och gick och red ett dressyrpass i ridhuset medans ägaren gick ducshade den nyrakade ponnyn. Det gick bra och rida och det var jätte kul. Efteråt så tog jag bara av Chili alla saker och satt på ett täcke och sedan fick jag sluta oc det var runt 17:15. 
 
 
Praodag 3: 
Jag åkte till stallet vid kvart i åtta och jag började som vanligt med att ge de tre hästar som sovit inne mat. Medans så fixade jag vatten, mockade två boxar och sådant innan ägaren kom och så gick vi och hämtade Chili och släppte ut två av de tre som sovit inne, så gav jag mat till Chili också. Sen så tog jag in en annan ponny också eftersom jag skulle ut och rida på Chili och då kunde jag inte lämna hästen med boxvila själv. 
 
Efter jag gjort det så gjorde jag i ordning Chili och for ut på en uteritt. Det gick inge bra hon vara bara stark och springig, det menar jag med att hon var jätte pigg och inte ville lyssna när jag ville att det skulle gå saktare. Dock vare jätte skönt ute med sol och allt. När jag kom tillbaka så tog jag av Chili alla saker och satt på hon täcke och satt in hon i boxen. När det var klart så täckade jag på den andra ponnyn jag hade tagit in och släppte ut den. Efter det så åt jag en sen lunch och tog det lungt efter det med att putsa träns och städa några skåp med schabrak, täcken, träns och en massa annat. 
 
Runt halv fem var jag klar och då blev jag hämtad. Det var allt denna dag, det var inte så flytigt, jag var så trött och det blev bara inte en sådan bra arbetsdag. Hejdå! 
 
 
Praodag 4: 
Jag åkte til stallet kl 8 så jag var där ungefär kvart över. Jag började med att ge de tre som hade sovit inne mat, medans dom åt så gick jag och fyllde en påse med hö och tvädde och fyllde en hink med vatten. Efter det så satt jag mig och väntade någon minut på ägarens man som skulle komma och hjälpa mig med att ta ut och ta in hästar. Så vi började med att fylla alla hinkar i de tre hagarna med vatten, medans han fyllde klart vattnet så tog jag in stallets största ponny Tobbe så vi kunde släppa ut dom två hästar stod inne utan att den tredje skulle bli själv inne. 
 
När vi hade tagit in Tobbe så täckade och tog ut dom två hästar som skulle ut och sen gav jag Tobbe mat också och täckade av han. Det jag menar med att täcka av och täcka på är att man sätter på eller tar av hästen ett eller flera täcken. Sen när ägarens man åkt så mockade jag en av boxarna som en av hästarna hade sovit i och fixade även vattnet. Sen tog jag en kortare paus på ca 5 minuter och efter det så städade jag lite i sadelkammaren innan ägaren kom. Så då berättade hon vad vi skulle göra. Först så mockade och borstade åt hästen som har boxvila och det jag menar med boxvila är att den bara får vara i boxen så den står inne hela tiden och det är den för att den är nyopererad. 
 
När vi fixat åt den hästen så åkte vi till en hästaffär i Boden som heter Torpgärdans hästshop för att köpa hästmat, ett par benskydd till en av ponnyerna och även ett sadelhandtag. Sen efter det så for vi och åt lunch innan vi for tillbaka till stallet. När vi kom tillbaka runt 2 så släppte vi ut Tobbe och tog in de två som hade sovit inne natten innan och även stallets minsta ponny alltså stallets B-ponny Chili. Efter var ägaren tvungen att åka och hämta ett av sina barn och medans så började jag bortsa de två hästar vi skulle rida ut på, jag skulle rida B-ponnyn och hon skulle rida sin fyraåriga unghäst.
 
Så när hon kom tillbaka så sadlade vi och for ut på en uteritt dock så skrittade vi bara, skritta är som att gå. När vi kom tillbaka ca klockan 5 så fixade jag klart några småsaker i stallet som fylla vatten, finmocka och borsta och sådant. Sen kom pappa runt 6 och hämtade mig. Detta är nästsista dagen jag praoar och det har varit jätte kul, men även ganska tungt då man är aktiv hela tiden och man gör bara saker som man anstränger sig en del i. Bloggar om sista dagen imorgon, hejdå! 
 

Kommentera

Publiceras ej