Hej!

Nu så ska jag skriva en hypotes om min praoplats på Seeme. Det är en dam butik i en galleria i centrala Boden.

 De har olika marken och så har de kläder både till ungdomar och till de lite äldre damerna.  De har kläder, associerar och skor i deras butik.

Jag har varit där en gång tidigare och nu blir det en gång till. Jag har ringt runt innan jag valde och praoa på Seeme. Fast de olika arbetsplatserna hade ingen möjlighet att ta in prao elever så då fick det bli Seeme igen! Men missförstå mig ej jag tycker det var super roligt att praoa på Seeme det passar mig perfekt. Men det skulle vara roligt att testa på nå annat men nu blev det att jag praoar igen. Men det är ingen förlust precis.

Efter min erfarenhet av förre gången jag var där när man börjar på morgon så börjar man städa hela butiken innan man öppnar. Man sopar, viker kläder. Helt enkelt så butiken ser trevlig när man kommer in i butiken.

Sen när det väl börjar komma folk in i butiken så hjälper man om det är nå de funderar på och vill ha hjälp att hitta sakerna de söker efter. Men det är första taget de som jobbar/handledaren som hjälper kunderna. Annars så går man runt och viker kläder så det ska vara lätt att hitta saker man behöver och leta storlekar. Sen om det kommer några varor så måste man packa upp kläderna, knappa in i kassan, sätter de i storleks ordning. När man är klar med det hänger man upp kläderna eller så måste man vika de om den ska på till nå ”bord”.  Sen så ska man fixa till skorna på sko hyllorna. Sätta de så att det ser trevligt ut och i storleksordning. Förra gången jag var där så fick jag också designa dockorna i skylt fönstret. Skulle inte tacka nej till det igen. Det var jätte roligt!

Efter min erfarenhet så måste man ha bekväma skor för när man går hela dagarna så kan man lätt få ont i ryggen eller i fötterna. När det gäller tunga lyft så är det nog när det kommer varor så måste man ju lyfta kartongerna full med kläder så det är där nog man måste vara försiktig och lyfta på rätt sett.

 Fast det är mer saker som höjer upp det positiva en det negativa på denna arbetsplats. Jag som gillar kläder och möta människor är det här ett perfekt jobb för mig.  Jag skulle verkligen tänka mig jobba inom den här typen av jobb när jag kommer ut till arbetslivet.

Jag tror det här arbetet kommer vara mycket nytta sen när jag kommer ut till arbetslivet. För jag kommer mötta olika människor och samarbeta med personer varje dag. Det är lite svårt att missa de när det gäller arbetsplatser.  Det finns säkert mycket mer som man har nytta men inget jag kommer på just nu.

Jag ska verkligen försöka så att det ska bli lyckad prao vecka. Jag ska vara positiv och vara trevlig mot kunderna och arbetskamraterna. Sen ska jag bara att försöka ha en trevig tid. Sen så att vara aktiv hela tiden för jag hatar sitta still på en arbetsplats.   

Det var min hypotes av min prao plats på Seeme vecka 47.

Det var allt om min hypotes.  /Julia

Kommentera

Publiceras ej